5 redenen om met Instagram gidsen te starten.


Sommigen noemen dit longread format de blog van Instagram, ik wijs het alle eigenschappen van een magazine toe.

Zeg nu zelf, met een coverfoto, een titel en tekstparagrafen, lijkt deze feature toch wel heel erg op een artikel dat je ook in een papieren of digitaal magazine leest?





5 belangrijke voordelen die gidsen voor jouw merk of business kunnen opbrengen:


1. Meer aandacht van jouw volgers en doelpubliek voor jouw content.

Volgens een rapport dat Fohr publiceerde, schreven we in 2019 al dubbel zoveel tekst in het caption vak dan in 2016. Met de komst van gidsen speelt Instagram in op de trend dat er meer wordt gelezen op dit platform. Betekent dit het einde van snackable content en vluchtige quotes?


2. Meer merkbeleving voor jouw volgers en klanten.

Deel inspiratie, producttips en adresjes. Wanneer je posts uit je opgeslagen berichten in een gids verzameld, bied je je lezers waardevolle inspiratie die aanhaakt bij de lifestyle die jullie met elkaar gemeen hebben. Een fijne manier om meer verbondenheid te creëren.


3. Til je campagnes naar een next level.

Ga samenwerkingen aan met like-minded accounts en creëer als het ware een gids-campagne die je samen op hetzelfde moment lanceert. Genereer zo meer traffic naar je website of boost de sales met een speciale discount code die enkel in de gids te vinden is.


4. Meer waarde voor een product of service.

Maak een stap-voor-stap gids met uitleg over hoe een product te gebruiken of de voordelen van een service voor jouw klanten. Voeg berichten met video toe aan je gids of deel per stap een bericht met een beschrijvende foto. Wanneer je een shopping tab op je account hebt en je postte eerder al berichten met een producttag, dan voeg je deze ook toe aan jouw productgids. Zo wordt jouw gids instant shoppable ... Hello sponsored guides!


5. Meer persoonlijk contact met nieuwe volgers en potentiële klanten.

Waarom geen "about" gids maken waarin je vertelt over hoe het allemaal begon, waar jouw passie en expertise elkaar vinden en wat jouw aanbod voor je doelgroep inhoudt?

Deel de link van jouw gids via DM met nieuwe volgers of stuur de link van jouw gids mee met de offerte die je per mail naar een potentiële klant stuurt.

Om deze link op te halen open je de gids in de desktopversie van je Instagram account en copy/paste je de url in je mail.



Weet jij nog niet zo goed hoe je aan de slag kan gaan met gidsen op Instagram?

Boek gerust een 1-op-1 sessie via Zoom. Op een uurtje tijd loods ik jou door de do's & don'ts van deze nieuwste functionaliteit van Instagram en maken we samen jouw eerste gids!

Stuur een mailtje naar anneke@paperweight.be om je Zoom call in te plannen.


21 keer bekeken0 reacties