De gezondheidscrisis, een snelkookpan voor creatieve oplossingen.

Dit blogartikel schreef ik voor Horeacaplateau.group, een kennis- en inspiratieplatform voor de hospitality sector.


Er stond ergens te lezen dat het Mandarijns voor "crisis" uit 2 woorden bestaat:

gevaar en opportuniteit. Als je plots onder grote druk staat, wordt je gedwongen om na te denken over welke kansen je hebt om uit die hachelijke situatie te komen.

Op hele korte tijd ontstonden er heel veel toffe initiatieven waarbij horeca ondernemers uit hun comfortzone treden om aan de slag te kunnen blijven.

Je zit allesbehalve stil.

Ook de social media staat niet stil. Er wordt maar liefst 50% meer tijd online gespendeerd. Het loont echt wel de moeite om ook op Instagram of Facebook 'ns iets anders dan business as usual te doen.

Word een TV celebrity op Instagram.

Waren stories al dagelijkse kost voor jou? Tof om op die manier een kijkje achter de schermen te geven. Maar waarom niet 'ns een stapje verder gaan?

Toegegeven, een live sessie op Instagram hosten gaat vaak gepaard met een gezonde dosis zenuwen of plankenkoorts, maar de beloning achteraf is van onschatbare waarde.

Wat kan Instagram live voor jouw zaak betekenen?

Het stelt je in staat om jezelf als het gezicht achter je bedrijf te laten zien en je kennis te tonen. Het is een directe lijn met jouw volgers en trouwe klanten. Kortom dé ideale manier om elkaar op een authentieke manier te leren kennen.

Toon je vakmanschap.

Maak tijdens de live sessie één van de signature cocktails of het meest gekozen gerecht op de menukaart. Leg uit uit je een trappistenbier perfect uitschenkt of welke aroma's je in een IPA kan proeven. En waarom de camera voor één keer 'ns niet op de hotelreceptionist richten? Laat deze vertellen hoe zijn dag er normaal uitziet.

Denk aan een herkenbaar format.

Net zoals een TV programma, is het goed om een vaste weekdag en een vast tijdstip te kiezen om online te gaan. Laat je volgers via een bericht of in je stories weten dat je live te volgen zal zijn.

Deel vooraf het onderwerp of het thema dat je koos.

Voeg de aftelklok-sticker toe aan je stories. Met het pijltje in de rechterbovenhoek van de sticker delen je volgers deze sticker in hun eigen verhaal én ze ontvangen een melding op het moment dat jij live gaat.

Hou het kort.

Twintig à 25 minuten is ideaal om de aandacht te houden. Na afloop kan je de live sessie bewaren en blijft deze tot 24 uur later te herbekijken via de stories.

Net als 'Chef's table' op Netflix, maar dan anders.

Maak met je smartphone een schermopname van de replay.

Live sessie korter dan een halfuur kan je als een aflevering posten in een serie die je aanmaakt op IGTV.

Je "Insta tribe" kan jouw serie volgen. Telkens wanneer jij een nieuwe aflevering publiceert, ontvangen zij een notification.

Wanneer je het lastig vind dat de reacties op de replay zichtbaar zijn, schakel je best vooraf de chatbox uit bij het opstarten van de live sessie. Je kijkers kunnen nog steeds een vraag sturen door te tikken op het vraagteken-icoon.

Zo word je zonder screentest net een echte TV kok, zij het een IGTV kok.

1 keer bekeken
  • Facebook
  • Instagram

drop me a line: anneke@paperweight.be

© 2019 webdesign Anneke Van Loon, Paperweight.

part of JE MA MUSE GCV

privacybeleid