Engage your audience


Iedereen kent het fijne gevoel wanneer je er een nieuwe volger bij hebt of een like op jouw post ontvangt.

Het is een teken van waardering en het doet ons deugd. Wist je dat dit zelfs wetenschappelijk te verklaren valt? Er komt namelijk een gelukshormoon in onze hersenen vrij telkens wanneer we positief bevestigd worden. Geen wonder dat we zo vaak naar onze telefoon grijpen om de teller in onze feed te checken.


Het aantal volgers of likes alleen is op zich echter niet relevant om jouw succes te meten. Wanneer je een eigen business hebt of je bent een blogger of influencer, dan zou je je hier weleens op kunnen blindstaren.


Wat wél telt is het engagement dat jouw volgers tonen. Zo kan je een feed hebben met relatief weinig following, maar waarvan de volgers wel heel actief zijn en veel engagement tonen! En daar mag je heel tevreden mee zijn! Deze volgers zijn namelijk allemaal potentiële klanten.


Het tegenovergestelde hiervan is een profiel met enkel kijkers, die volgers zou je kunnen vergelijken met windowshoppers. Volgers kopen is voor deze reden een slecht idee, ook al omdat het door Instagram wordt afgestraft en het je algoritme negatief kan beïnvloeden.


Het engagement ratio kan berekend worden op post niveau of op profiel niveau. Een percentage tussen 2% en 4% is een indicator dat jouw audience geëngageerd is en dat jij een goede content mix hebt die blijft hangen.

Over hoe je die content mix kan optimaliseren heb ik het later nog.


Ben je ondertussen benieuwd wat jouw engagement ratio is?

De formule om het percentage van jouw profiel te berekenen vind je hieronder:


stap 1. Tel de likes en comments van jouw laatste 9 posts samen.

Heb je hier een video, dan tel je de weergaven niet mee, maar neem je de 10de post mee in de som.

stap 2. Deel de som door 9 = X

stap 3. Deel X door het aantal volgers en vermenigvuldig maal 100

stap 4. Deze uitkomst geeft jouw een percentage. Een percentage tussen 2% en 4% is een gezonde engagement ratio. Alles erboven is super!


Je kan dit alles nog eens herbekijken in de highlights op mijn instagramprofiel @paperweight.be


0 keer bekeken
  • Facebook
  • Instagram

drop me a line: anneke@paperweight.be

© 2019 webdesign Anneke Van Loon, Paperweight.

part of JE MA MUSE GCV

privacybeleid