• Facebook
  • Instagram

drop me a line: anneke@paperweight.be

© 2019 webdesign Anneke Van Loon, Paperweight.

part of JE MA MUSE GCV

privacybeleid

Het ABC van Instagram... De letter E van Engagement



DE DEFINITIE VAN ENGAGEMENT:

Engagement of betrokkenheid is het veelvuldig ontvangen van likes, comments, DM's. Of het opslaan oftewel "bookmarken" van je bericht door je volgers omdat deze het de

moeite waard vinden om te bewaren.

Deze acties worden gemeten tijdens de eerste 2 uur na het posten van een bericht in

feed of een story.


Het engagement ratio van je feed berekenen:

Neem de beste 9 posts van de laatste maand. Raadpleeg hiervoor je statistieken.

Maak de som van alle likes, comments die je kreeg en tel hier ook het aantal keren dat het bericht werd opgeslagen bij.

De som = getal X

Deel getal X door 9 = getal Y.

Deel getal Y door het aantal volgers = getal Z

Vermenigvuldig getal Z x 100 = engagement ratio in percentage.

Een uitkomst tussen 2 en 5% is matig, hoger dan 5% is een indicator voor een actief betrokken doelgroep.


De betrokkenheid die jouw volgers toont is een belangrijke metric tool voor het algoritme op Instagram. Dit algoritme meet de kwaliteit van je berichten en geeft de voorrang aan populaire berichten oftewel berichten die veel likes en comments ontvangen of opgeslagen worden.

Wanneer het algoritme jouw bericht als kwalitatief beschouwt, zal het jouw bericht tonen aan meer van je volgers.

HET DOEL VAN ENGAGEMENT:

Het aantal volgers is niet relevant om het succes van je account te meten.

Om meer zichtbaarheid voor je profiel te genereren, is het belangrijk om een hoog ratio van betrokkenheid centraal in de contentstrategie van je profiel te plaatsen.


TIP:

Bewerk je bericht NIET tijdens de 2 eerste uren na het posten. Doe je dat toch, dan stopt

het algoritme de meting en zal je geen voordeel halen uit het engagement dat het

bericht genereerde.

3 keer bekeken