Hoe Clubhouse inzetten voor je zaak?

Mensen rond één thema, interesse of doel bijeen brengen en een waardevolle relatie met hen opbouwen. Dàt is de kracht van Clubhouse.


Maar hoe begin je eraan en hoe kan je dit medium in zetten voor je merk of je bedrijf?



Investeer in luistertijd

Clubhouse is hét ideale medium voor social listening. De app zet bewust in op het faciliteren van communities met gelijkgestemden die elkaar vinden in rooms waar dezelfde expertises of interesses gedeeld worden. Deze communities organiseren zich, hetzij organisch, hetzij in Clubs, rond niche onderwerpen en specifieke thema's.


Gericht zoekwerk op keywords, interests en bekende (of minder bekende) thought leaders kan jou de weg naar interessante clubs en profielen wijzen.

Zoek op zoekterm of op naam. Het algoritme helpt je een handje en toont jou suggesties op basis van je luistergedrag en de profielen die je al volgt. Het volgen van de juiste personen en/of member worden van een aantal clubs, is het recept voor goede gesprekken of dé manier om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws in je branche.


Heb je er al eens aan gedacht om Clubhouse in te zetten om ideeën en inzichten op te doen waarmee je je aanbod kan finetunen? Bezoek gesprekken en rooms waarvan de topic in de lijn ligt van de struggles en verwachtingen van jouw doelpubliek.


Leg je oor geduldig te luisteren. Durf deel te nemen aan de conversatie, grijp je kans om vragen te stellen en vind inspiratie voor onderwerpen voor je content plan.

Clubhouse is een uitzonderlijk medium waar je heel laagdrempelig een persoonlijk gesprek kan voeren met jouw ideale doelpubliek.


Bekijk de profielpagina's van de personen in de room en lees hun bio. Geef interessante personen een follow. Zo blijf je op de hoogte van hun activiteiten op Clubhouse. Onderaan in de bio vind je meestal een directe link naar hun Twitter- of Instagram account.

Clubhouse leden die elkaar regelmatig tegenkomen in gesprekken, maken vaak ook connectie via LinkdIn.



Snappen of ontsnappen?

Host je zelf een room? De keuze van het tijdstip speelt een belangrijke rol om de intenties van je luisteraars te kennen. Overdag vind je vooral rooms van het type masterclass, seminarie of Q&A. 's Avonds vinden er meer gesprekken plaats met een thema rond persoonlijke ontwikkeling, ervaringen delen of pure ontspanning met live muziek of dj sets.



Zakelijke rooms zou je in 3 types kunnen onderverdelen:

- Een room om te luisteren: Hier modereer je een interview met een inspirerende gast of houd je een enquête onder je luisteraars waarbij je hen vragen stelt. Wees niet bang om feedback te vragen om op een laagdrempelige manier kennis te vergaren voor de verbetering van één van je producten of services.


- Een room om je kennis te delen: De ideale formule om aan je expert status te werken. Het verloop van deze room kan je in 2 delen inrichten: Een eerste gedeelte waarin jij als moderator het podium neemt en je kennis deelt rond een aangekondigd thema. Tijdens een tweede gedeelte, een Q&A, nodig je personen uit op de stage die jou vragen kunnen stellen.


- Een room waar je betrokkenheid met je community creëert: Net zoals in het echte leven delen mensen graag ervaringen met gelijkgestemden en zoeken ze elkaar actief op. Dat is niet anders in Clubhouse. Boekenclubs, meditatie rooms, co-working rooms, muziek of pitch rooms zijn schering en inslag op de app.



Een club volgen, member worden of zelf een club starten?

Een club is een plek waar je gesprekken kan voeren, of zelf kan hosten, met een like-minded community rondom één niche thema of interesse.


Via de zoekfunctie, linksboven in je startscherm, kan je op zoek gaan naar interessante clubs. Geef een relevante zoekterm in en filter op clubs. Volg clubs waar je jouw doelgroep kan ontmoeten of wordt member van een club die aansluit bij jouw branche. Op die manier kom je in contact met collega's en blijf je op de hoogte van updates en nieuwtjes in jouw vakgebied. Sommige clubs laten toe dat hun members zelf rooms kunnen hosten onder de clubnaam. Dit geeft jou een directe toegang tot je doelpubliek, de volgers van deze club. Dit is handig wanneer je zelf nog niet veel volgers hebt.


Bouw je eigen platform en start zelf een club. Met een eigen club biedt je een hub vol inspiratie, kennis en hulp aan jouw doelpubliek en volgers.


Gebruik jouw stem om je merk of bedrijf onderscheidend te maken.

Met je eigen club kan je doelpubliek jou beter vinden. Met interessante conversaties kan je hen aan je binden. Maar let op! Het gaat niet over jou, over jouw producten of jouw services...


Real connection is a conversation

Zoek naar de onderwerpen en thema's waar mensen graag over praten en die de belevingswereld rond een product of service beïnvloeden. Denk aan de ervaring die je je luisteraars, volgers of members wil meegeven. Bouw aan directe en persoonlijke relaties met je fans.


Want wat gebeurt er wanneer je écht aandacht besteedt aan de mensen die interesse in je merk of business hebben? Wanneer je erkenning, aandacht en waardering toont aan wat je grootste fans en doelpubliek écht bezighoudt?


Dan gebeurt er iets magisch.


Je geeft hen een fijn gevoel.


Een beleving die indruk maakt en waar mensen voor terug willen komen.






Heb jij een club op Clubhouse of wil je er een starten? Heb je hulp nodig bij het vinden van thema's of onderwerpen waarmee je van je doelpubliek een schare trouwe fans maakt? Schakel me in als sparringpartner! Ik denk graag met jou mee en samen vinden we jouw ideale club format.

Stuur een mailtje naar anneke@paperweight.be











25 keer bekeken0 reacties