Make room! Er is een nieuwe speler in het al-zo-drukke-social media landschap, Clubhouse.


Clubhouse is een voice-only sociaal netwerk, gelanceerd in maart 2020. Het is een plek om vrienden en nieuwe mensen over de hele wereld te ontmoeten, verhalen te vertellen, vragen te stellen, te debatteren, te leren en geïmproviseerde gesprekken te voeren over verschillende onderwerpen.



De app bouwt verder op de trend dat audio steeds meer aan populariteit wint - denk aan podcasts en gesproken berichten. De app wil social media vermenselijken en gelooft erin dat je via voice-only meer empathie kan opbouwen. Dat dit platform bewust niet voor de typische grafische look van een app koos, maar voor een beeld van een echte mens, zet deze missie aan kracht bij.


Op dit sociaal netwerk kan je je niet verbergen achter filters, noch zijn er likes te tellen. En dat slaat aan. Ondertussen werd de app wereldwijd al zo'n 4,1 miljoen keer geïnstalleerd.

Join the conversation

Het verschil met een podcast is dat je een podcast uitgesteld luistert en dat de host er geen idee van heeft wie de episodes beluistert. Het heeft ook wel wat weg van een live story op Instagram, maar dan zonder beeld.

De voordelen zijn dat je hoeft je niet op te maken, de drempel voor welwillende mede-sprekers veel lager is en iedereen aan de conversatie kan deelnemen. Wat tegelijkertijd ook de grote valkuil voor de app kan worden. Er is immers weinig quality control, vele gesprekken missen een goede moderator en verlopen daarom nog wat chaotisch.


Audio addiction

Eager om deze nieuwe app uit te proberen? Je zal misschien even geduld moeten hebben. Toegang tot deze gloednieuwe app is immers uitsluitend op uitnodiging.


Kirby Van den Brande van The female shift was zo lief om me binnen te laten. Sinds enkele dagen tast ik aarzelend de mogelijkheden van de app af.

Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ervan moet denken of welke plaats ik dit moet geven tussen de andere sociale netwerken.


Wat ik wel al zeker weet? Clubhouse is extreem verslavend. Clubhouse gebruikers geven toe dat ze uren en uren blijven luisteren en achtereenvolgens intunen bij verschillende gesprekken. Er werd zelfs een term bedacht voor het uit het gesprek zetten van passieve deelnemers, door ze "in bed te stoppen".

Sommigen gebruiken zelfs een tweede iPhone om de app zo lang mogelijk te laten open staan.

Stel je voor dat LinkdIn een podcast zou zijn. Dat is Clubhouse!

Nu er met Covid even geen seminaries of netwerk events zijn, lijkt Clubhouse voor vele (zelfverklaarde) goeroes of business mentors een welgekomen laagdrempelige manier om voor zichzelf een podium te creëren. Anderen netwerken er tijdens de conversaties op los, volgen de andere luisteraars in de kamer of starten een eigen room met één van deze aanhoorders.


Hoe lang zal deze hype duren?

De kans bestaat erin dat concurrerende platformen met een soortgelijke audiocasting functie komen. Kopieergedrag is alom tegenwoordig, denk maar aan hoe snel Instagram met Reels kwam om een antwoord op TikTok te bieden. De eerste is er al met Spaces op Twitter. Early adopters die geen Twitteraccount hebben, tech geeks die kicken op nieuwe apps of marketing mentors die verliefd zijn op hun eigen stem, zullen ervoor zorgen dat Clubhouse nog wel eventjes aanblijft.


Is het mede doordat de lancering samenviel met de wereldwijde gezondheidscrisis dat het platform een instant succes kent? Of omdat het aansluit bij de Zeitgeist waarbij we een vermenselijking van de sociale mediaplatformen verwachten?

Wie zal het zeggen?


Wil jij Clubhouse ontdekken of samen met mij een room hosten? Stuur me een DM via Instagram @paperweight.be en ik zorg ervoor dat je van die wachtlijst geraakt :-)


53 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven