Mijn Top 5 Instagram trends en inzichten voor 2020.




Je wordt er van alle kanten mee om de oren geslagen. Wat is er het komende jaar hot en happening op dit kleine schermpje?


"Niet te missen! De trends op Instagram voor 2020!"

Wars van de lijstjes die je op alle blogs en op Instagram kan lezen, trok ik mijn eigen conclusies.

Liever deel ik doelgerichte informatie waar je als eigenaar van een merk of business iets van waarde van meeneemt, dan een opsomming van de nieuwste trendy features en hypes.


Natuurlijk wil ik jullie deze ook niet onthouden.


Trend 1. The rush on Instagram

Eind 2018 telde België 3,2 miljoen gebruikers. Ondertussen is dat cijfer dit jaareinde al gestegen naar 4,2 miljoen!


Deze stijging zal zich in 2020 blijven doorzetten, Facebook loopt leeg en ook de leeftijdsgroep van 35 tot 44 -jarigen zal opschuiven naar Instagram.


Merken of bedrijven die zich tot deze doelgroep richten zien een stijging van hun potentieel volgersaantal.

Service-based bedrijven en merken zoals verzekeringsmakelaars, juristen en zelfs dokterspraktijken zetten nu ook de eerste stappen op Instagram.


Trend 2. Focus op engagement

Hoe meer gebruikers, hoe groter de contentstroom. Het algoritme draait op volle toeren. Veel kleine ondernemers krijgen hier stress van en zien het als iets dat hen tegenwerkt.


Ik beschouw het als een waardemeter.

Hoe beter je content, hoe meer interactie, hoe beter jouw bereik.


Het dwingt ons om 'follower-centric' te denken. Bekijk je content door de ogen jouw potentiele klant, "why should they care?".

Kies voor een inspirerende engagement-based contentstrategie.

Trend 3. Minder is meer

Er was een hele hetze rond het weghalen van de likes-teller.

Ondertussen is het voor bijna iedereen een feit en zien de meesten geen cijfertje meer naast het hartje-icoon. Mis jij het?


Naast 'liken' zal het doorsturen en opslaan van berichten een hele belangrijk metric tool worden dat jouw bereik bepaalt.

Nòg een reden om in te zetten op een engagement- prikkelende contentstrategie.

Naar mijn gevoel zullen er nog meer tellers gaan verdwijnen in de toekomst.


Trend 4. Gesloten communities

Meer authenticiteit zorgde ervoor dat we ook de mensen achter het merk of bedrijf leerden kennen. De laagdrempeligheid van het platform stelt ons in staat om op een spontane manier contacten te leggen.


Er ontstaan 'tribes' en like-minded ondernemers vinden elkaar ook IRL (in real life),

niet alleen om te netwerken maar om ook om echt te gaan samenwerken.


Online delen deze gedreven ondernemers ervaringen en sparren ze nieuwe ideeën in gesloten communities achter een privé Instagramaccount.

Deze zullen ook meer en meer ingezet worden als E-learningkanaal waarbij er online cursussen en content achter een "paywall" zitten.

hoe werkt dit? Je koopt een entreeticket en je krijgt toegang tot het privé-community-account of cursus.


Ik zie in deze privé-accounts ook een opportuniteit voor retailmerken om als een

VIP-communicatiekanaal op te zetten voor hun B2B klanten zodat ze hun contentmix doelgerichter kunnen diversifiëren.


Trend 5. Personal branding

Mensen doen zaken met mensen.


Het is belangrijk om jezelf te laten zien zodat jouw potentiele klanten jou beter leren kennen. Een portretfoto alleen is niet voldoende. (heb ik pech)


Stories en videos zullen nog meer bekeken worden.

De berichten in de feed krijgen minder aandacht.

Zet je angst en schaamte opzij en zet Stories en video om jezelf te tonen.


Kies zelf wat je wil meenemen van dit top 5-lijstje, maar:

Blijf vooral trouw aan jezelf.

163 keer bekeken
antwerp coaching collective.png

Antwerpse retailers & horeca ondernemers:

claim je coaching met de steun van 

Stad Antwerpen. Klik op het logo.

  • Facebook
  • Instagram

drop me a line: anneke@paperweight.be

© 2019 webdesign Anneke Van Loon, Paperweight.

part of JE MA MUSE GCV

privacybeleid