• Facebook
  • Instagram

drop me a line: anneke@paperweight.be

© 2019 webdesign Anneke Van Loon, Paperweight.

part of JE MA MUSE GCV

privacybeleid

Over FOMO, FOODIES en HASHBROWNS euh... HASHTAGS



Instagram is met een toename naar 4,2 miljoen gebruikers het snelst groeiende sociale media platform in België. Ook in 2020 zet deze stijging zich verder door.


De 35 tot 44 -jarigen die tot nu nog op Facebook actief waren, schuiven massaal op naar Instagram. The Fear Of Missing Out is real!


Hoe meer gebruikers, hoe groter de contentstroom. Het algoritme draait op volle toeren waardoor slechts 7% van jouw trouwe volgers al jouw berichten te zien krijgen. Veel ondernemers krijgen hier stress van. (niet geheel onterecht)


Maar het kan ook anders. Beschouw het algoritme als een waardemeter.

Hoe beter je content, hoe meer interactie, hoe beter jouw bereik.

Met de explosieve groei van Instagram met wereldwijd 1 miljard users op het platform is het echter niet evident om op te vallen in de massa. 


5 tips voor meer bereik


TIP #1. De juiste mix van ingrediënten

Van het zien van foto's van gerechten krijgen we spontaan zin in eten. Dat komt omdat we in onze hersenen ghreline of het "hongerhormoon" aanmaken.

Maar let op! Deel niet enkel mooie foto's van je borden en gerechten of van (lege) hotelkamers. Op de lange duur is dit niet inspirerend voor je volgers en riskeer je dat ze afhaken.

Wissel daarom af met beelden van het interieur van je zaak, toon je eigen gezicht en stel je team voor. Deel je verhaal, vertel hoe het allemaal begon en waar je je passie vandaan haalt.

Je volgers krijgen het gevoel dat ze je kennen. Deze berichten raken een emotionele snaar en dat zorgt voor een connectie met je klanten en volgers.

Een gevoel van gastvrijheid en tevredenheid dat resulteert in vertrouwen en loyaliteit.


TIP #2. Feed the foodies

83% van de users gebruikt Instagram om inspiratie op te doen of nieuwe places-to-be te zoeken. Instagram is een zoekmachine.

Gebruik altijd hashtags om je berichten te optimaliseren.

Hoe de juiste hashtags kiezen?

Hashtags met veel zoekresultaten zijn algemene termen die zoveel resultaten opleveren dat jouw bericht hiertussen niet zal opvallen. #foodie werd al 142 miljoen keer gedeeld...


Gebruik liever slim gekozen zoekwoorden die relevant zijn voor jouw zaak.

Maak een hashtag van je signature dish. Ook veelgebruikte lokale hashtags kunnen de weg naar jouw profiel wijzen. Of haak aan bij de trending hashtags van een evenement in jouw buurt.


Denk aan de taal waarin je de hashtags schrijft. Engelstalige termen zullen vooral volgers wereldwijd aantrekken. (niet noodzakelijk je beoogde doelpubliek).


TIP #3. "Faites-marcher" op de juiste moment


Versla het algoritme door te posten op de momenten dat de meeste van jouw volgers online zijn. Je hebt meer kans dat ze je bericht zien voorbijkomen wanneer je het net publiceerde. Wanneer zij dit liken, een comment op achterlaten, opslaan of met veel aandacht lezen, is dit gunstig voor je algoritme.

Jouw bericht zal aan meer van je volgers getoond worden.


Bekijk in de statistieken van je account onder "doelgroep" wanneer je volgers online zijn of download de app "whentopost". Deze geeft met een groene knop aan of jouw timing goed zit.


TIP #4. Pluk laaghangend fruit


Wie zegt er dat je enkel online aan je bereik kan werken?

Wanneer de wifi code van je zaak zichtbaar aangeduid staat, zullen je klanten sneller online gaan en een foto van je zaak of gerecht delen op Instagram. Vermeld je instagramaccount op de menukaart, onderaan op de rekening, ...


Of druk je naamtag af en laat je klanten deze scannen zodat ze je meteen gaan volgen op Instagram. Je naamtag vind je in het menu van je profiel onder "naamtag". Met het pijltje in de rechterbovenhoek bewaar je deze als een afbeelding die je kan afdrukken.

TIP #5. Haal het onderste uit de kan


Optimaliseer het bereik van je account door alle 'hoeken' van Instagram te benutten.


Post de berichten in de feed altijd met je geolocatie. Nieuwe klanten die je adres zoeken via geolocatie vinden zo gemakkelijker de weg naar jouw voordeur en herkennen je zaak vanop de foto's.


Deel stories en gebruik interactieve stickers om de betrokkenheid te vergroten. Maak gebruik van de emoji schuifknop, poll en vragensticker. Wist je dat jouw volgers de aftelklok van je event in hun profiel kunnen bewaren zodat ze een berichtmelding krijgen wanneer jouw event van start gaat?


En waarom geen timelapse filmpje van de mise-en-place posten in je IGTV?

De durvers gaan live met stories tijdens een drukke after-work op vrijdag.


Wie kan daar nu niet aan weerstaan en zou al die fun willen missen?

#thankgoditsfriday


- blogartikel geschreven voor Horeacaplateu.group, een kennis- en inspiratieplatform voor de hospitality sector.



6 keer bekeken