• Facebook
  • Instagram

drop me a line: anneke@paperweight.be

© 2019 webdesign Anneke Van Loon, Paperweight.

part of JE MA MUSE GCV

privacybeleid

People do not buy products.

People buy relations, stories and magic. - Seth Godin


But first...who are these people?


Wie is de ideale klant voor jouw bedrijf?

"Iedereen is mijn doelgroep."

"Iedereen kan mijn product kopen" of

"Iedereen kan mijn service gebruiken."

- zijn niet de juiste antwoorden.


Er is maar één bedrijf waar iedereen is aangemeld voor de "jaarlijkse newsletter" en dat is de Belastingsdienst.


Wie is jouw doelgroep?


Waarschijnlijk heb je wel een doelgroep in je hoofd. Meestal is dat heel erg breed beschreven: man of vrouw, 28/35 jaar oud en woont in stedelijk gebied.


Ik daag je uit om deze beschrijving specifieker te maken. Want hoe specifieker je het beeld van jouw doelgroep kan vormen, des te beter je kan aanvoelen wie je klant is, wat hen drijft, wat de problemen zijn waar hij of zij mee struggled en wat jouw uitdagingen zijn.


Deze focus is essentieel om de basis te leggen van jouw branding en content strategie. Het lijkt eng om te kiezen voor een niche. Misschien denk je dat je hierdoor klanten zal mislopen, maar niets is minder waar. Doordat jij de "taal" van jouw doelgroep spreekt, voelen zij zich spontaan aangesproken en word je vanzelf gekozen door jouw klanten. Jij laat namelijk door de branding van jouw business zien voor welke doelgroep jij kiest. Jouw merk past bij hen en ze komen hiermee graag in contact.


Om jouw ideale klant te vinden, gaan we deze specifiek beschrijven.

Breng de antwoorden op de volgende vragen in kaart:


Geslacht? Leeftijd? Woonplaats? Type relatie? Kinderen? Leeftijd kinderen?

Welk beroep oefent jouw ideale klant uit? In welke sector werkt hij/zij?

Waar werken hij/zij? Hoe gaan deze naar het werk?

Wat doet hij/zij in hun vrije tijd? Is hij/zij sportief? Leest jouw klant de krant? Welke krant? Welke magazines? Welke muziek beluistert jouw klant? Waar koopt jouw klant zijn/haar kleding? High street of kleine boetieks? Koopt jouw klant online?

Welke restaurants bezoekt jouw klant? Waar gaat hij/zij op vakantie? All- in of avontuurlijk? Is jouw klant bezorgd over het milieu? Koopt hij/zij bio producten?

...

Geef jouw ideale klant daarna een naam. Dat noemen we een "persona".

Niet iedereen die jij helpt in jouw business zal helemaal overeenstemmen met jouw persona, maar het centraal zetten van deze persoon in alle stappen die je onderneemt om branding te definiëren, zal je helpen om te kunnen focussen op jouw verhaal.


Ontdek de persona builder in de highlights op instagram.

Gebruik deze templates om de persona voor jouw merk of business te definiëren.

8 keer bekeken