Reels, Instagram's antwoord op TikTok.

Bijgewerkt: aug 11



"Quarantine made me do it"

De lockdown was als het ware een echte growth hack voor TikTok. In het verloop van luttele weken tijd groeide de populariteit van het medium, vroeger vooral bij tieners gekend als Musical.ly, tot ongekende hoogtes. Mama's, papa's, honden en katten... iedereen werd door de jeugdige gebruikers voor de lens gesleept en overhaald om een dansje te doen dat, terstond voorzien van stickers, toeters en bellen, de wijde wereld werd ingestuurd.


Ongetwijfeld zagen de productmanagers van Instagram het ook gebeuren... dat kunnen wij ook moeten ze gedacht hebben.


Enter Reels!

Wat is het?

Korte clips die je in verschillende takes kan opnemen en samenvoegen in een video van 15 seconden. Muziek, stickers, tekst, filters, ... kortom creativity galore!

Post je Reels video als een story en deze blijft 24 uur online. Maar veel interessanter is het om je Reels toe te voegen aan de Ontdekkingspagina en in je overzicht te bewaren.

Goh, wat is het verschil dan met IGTV?

Instagram wil jou motiveren om IGTV te gebruiken als jouw TV kanaal. Post je langere video's die tot een bepaald thema behoren? Bewaar ze dan als een serie. Je volgers kunnen een berichtmelding instellen en ze ontvangen een seintje telkens wanneer jij een nieuwe IGTV aan je serie toevoegt.

Vergroot slim je bereik

Nemen we de functie 'toevoegen aan de Ontdekkingspagina' nu eens onder de loep.

Dat lijkt echt wel interessant! Gebruikers die jouw content ontdekken en jou spontaan gaan volgen? Waauw! Bring on the crowd!


Maar is dat echt goed nieuws?

Want wat gebeurt er als jij nieuwe volgers krijgt die niet tot jouw doelpubliek behoren?

In c zijn ze niet oprecht in jouw aanbod geinteresseerd en zullen ze geen interactie op je andere berichten of stories tonen. En dat is geen goed nieuws... want dit haalt jouw bereik naar beneden!

Minder bereik, oftewel: jouw trouwe volgers krijgen minder posts van jou te zien...

Betekent dit dan dat Reels niet interessant is voor jou?

Toch wel, maar onthoud deze 5 pointers!

1. Vind jouw doelgroep

Reels is vooral populair bij generation Z, maar ook Millenials gaan overstag en de groep van 25 tot 34 jarigen is goed voor ongeveer 27% van de videofanaten.

2. Wees voorbereid

Maak op voorhand een omslag voor je Reels video (formaat Stories) die je in je fotobibliotheek bewaart. Zo kan je een passende foto kiezen voor de Reels post die jouw volgers in hun feed zien voorbijkomen. Op je eigen profielpagina vind je de Reels onder een aparte tab. Je ziet de video dus niet als een post in je newsfeed (verwarrend).

3. Caption this

Schrijf vooraf een inspirerende caption tekst uit, voeg witregels toe en copy/paste deze op je klembord. Zo hoef je deze enkel nog te pasten in het tekstveld wanneer je je Reels gaat uploaden.


4. Zet de zoekmachine aan het werk

En last but not least! Voeg je hashtags toe aan deze tekst. Deze zorgen er immers voor dat de juiste volgers jouw Reels ontdekken in de Discoverypage, en geen handjevol misfits die je later moet verwijderen uit je volgerslijst.

5. Time is money

Een Reels maak je niet op 1, 2, 3... er kruipt heel wat tijd in om een goede video te maken die indruk maakt op jouw doelpubliek. Inspiratie nodig? Kijk eens of de merken die jouw volgers leuk vinden ook al aan de slag gingen met Reels.


Ik experimenteerde ook al met deze nieuwe feature en maakte een Reels voor de promotie van de online cursus "je merkverhaal als magneet".

In geen tijd had ik meer dan 100 views en een handvol likes.

Ik ben benieuwd wat het me zal opbrengen in the long run...

keep you posted!




30 keer bekeken
antwerp coaching collective.png

Antwerpse retailers & horeca ondernemers:

claim je coaching met de steun van 

Stad Antwerpen. Klik op het logo.

  • Facebook
  • Instagram

drop me a line: anneke@paperweight.be

© 2019 webdesign Anneke Van Loon, Paperweight.

part of JE MA MUSE GCV

privacybeleid