Start with why

Vooraleer je start met de visuele branding is het belangrijk dat je weet waar jouw merk voor staat.

"Er is toch mijn collectie en productaanbod, daar gaat het toch om?" of

"Ik heb jarenlange expertise, dat is toch duidelijk?" - is het antwoord dat de meeste ondernemers geven wanneer ik hen vraag waar hun bedrijf voor staat.


What's your purpose?


Simon Sinek, auteur van het boek "Start with why", licht dit toe aan de hand van zijn "Golden circle"-model. Met een achtergrond in advertising, verdiept hij zich in de manier van denken, handelen en communiceren tussen een merk en doelgroep. Hij legt uit dat het "waarom" het belangrijkste element is in communicatie.

Jouw merk gaat niet alleen over jouw producten of over jouw services. Het gaat ook niet over de materialen, technieken, expertise of processen die je gebruikt. Dit zijn vaak moeilijke termen om te begrijpen. Kom op dezelfde golflengte als jouw doelgroep.

Vertel het verhaal van je merk of onderneming op een authentieke manier en neem je doelgroep hierin mee. Vertel jouw brand story niet vanuit het wat en het hoe. Draai de communicatie om en begin bij het waarom. Neem je doelgroep mee in jouw passie.


What's your passion?


Natuurlijk begint het bij een logo & huisstijl, maar het is essentieel dat je elk element van je branding bepaalt, die noemen we de WHY van je business.


Om de why van jouw business bloot te leggen ga je op zoek naar de antwoorden op deze vragen:


- Waarom doe je wat je doet?

- Waarin ben jij de beste?

- Wie is jouw ideale klant?

- Welk probleem los jij voor hen op?

- Wat maakt jouw uniek?

- Waar wil je over 5 jaar en 15 jaar staan?


Dit vormt de basis van jouw business. Wanneer je weet waar je naar toe wilt, wie je ideale klant is en wat je wilt uitstralen, dan pas kun je dit vertalen naar beelden, stijl en tone of voice, deze vormen samen jouw identiteit.


What's your why?

11 keer bekeken
antwerp coaching collective.png

Antwerpse retailers & horeca ondernemers:

claim je coaching met de steun van 

Stad Antwerpen. Klik op het logo.

  • Facebook
  • Instagram

drop me a line: anneke@paperweight.be

© 2019 webdesign Anneke Van Loon, Paperweight.

part of JE MA MUSE GCV

privacybeleid